sunnuntai 10. joulukuuta 2017

Myyjäiset: huomioita tiskin edestä ja takaa

Myyjäisten kulta-aika eli joulunalus on jälleen täällä yhdistysaktiivien ilona ja riemuna. Itsellänikin on tuoreita kokemuksia sekä myyjäispöydän takaa että shoppailijan roolista, joten jaan kanssanne satunnaisen valikoiman aiheen herättämiä ajatuksia. Marraskuun lopussa esittelin Rozentāls-seuran toimintaa Martin markkinoiden kävijöille ja sittemmin olen vieraillut useammissa joulumyyjäisissä pukinkonttia täyttämässä. Tällaisia ajatuksia myyjäiset tänä vuonna herättivät.

Kuva: Charles Etoroma, Unsplash


Tunnusta väriä
On kiva tietää, mitä yhdistystä (tai yritystä tai muuta tahoa) on rahoillaan tukemassa. Joskus se voi olla myyjäisten kävijälle syy astua lähemmäksi. Tapoja brändätä oma myyntipiste on varmasti loputtomasti, jos vain mielikuvitus ja resurssit (siis taito, aika, raha ja mitä näitä nyt on) riittävät. Roll-upit eli kevyet, kuljetettavat mainosjulisteet herättävät joskus kritiikkiä tavanomaisuutensa takia, mutta joskus asiat ovat suosittuja siksi että ne toimivat.

Somista pöytä
Pöydän ulkonäöllä on sen houkuttelevuuden kannalta paljonkin väliä. Suosittelen nappaamaan mukaan ainakin pitkän pöytäliinan, jolloin pöydän alle muodostuu niin sanottu pop-up-varasto. Myyntiartikkelien esillepanoa kannattaa ajatella: tarvitsevatko kirjat kirjatukia, korut tai vaikka kortit telineitä, T-paidat henkareita? Ei ole ollenkaan se ja sama, miltä pöytä näyttää.

Hinnoittele oikein
Muutamalla eurolla saa hyvän asian puolesta myytyä melkein mitä vain, mutta mitä kalliimmasta hankinnasta on kyse, sitä vaikeampi kukkaronnyörejä on saada auki. Tämä kannattaa pitää mielessä jo myyjäisvalikoimaa suunniteltaessa. Myyjäiset kestävät rajallisen ajan, joten pitkää harkintaa vaativia tuotteita ei kannata myydä. Ikisuosikkini on postikortti: hyvännäköisiä kortteja on kiva antaa tai lähettää synttärisankareille ja muille tärkeille henkilöille samalla kun tukee hyvää asiaa. Koska ne eivät maksa kovin paljoa, niitä on helppo ostaa ja helppo käyttää.

Avaa suu
Kävin eilen, joulukuisena lauantaina, kaksissa eri joulumyyjäisissä. Yksikään myyjä ei aloittanut kanssani juttua eikä minulle yritetty myydä mitään. Jos olisin todella kiihkeästi halunnut havukranssin, korvakorut tai joulutorttuja, olisin varmaan suorittanut ostoksen ilman aktiivista myyntiäkin. Mutta kun varsinaista tarvetta ei ollut, tuotteet jäivät ostamatta. Kokemusta on myös tiskin toiselta puolelta ja väitän että varainkeruutuote löytää varmemmin uuden kodin, kun sitä ja myös sitä tarjoavaa yhdistystä esittelee tapahtuman kävijöille ihan perinteisellä, ääniaaltojen liikkeeseen perustuvalla menetelmällä. Siis puhuen.

Tee jäsenhankintaa
Yleishyödylliset yhdistykset ovat lähtökohtaisesti kaikille avoimia ja uudet jäsenet tuovat mukanaan uusia ideoita, tietotaitoa, verkostoja sekä jäsenmaksun. On mahdollista ja jopa todennäköistä, että myyjäispöydällenne eksyy jäsenyydestä kiinnostunut tuleva yhdistysaktiivi. Liittyminen kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi. Vanha konsti on usein parempi kuin pussillinen uusia, joten suosittelen painettua jäsenlomaketta ja kuulakärkikynää. Sen täyttämällä pääsee jäseneksi heti, ehkä jäsenmaksunkin voi maksaa saman tien?

Jos kaipaat lisää luettavaa myyjäisiin liittyen, käy lukemassa Myyjäiset: mokkapalaorjuutta vai vaikuttavaa varainhankintaa. Mikäli meinaat myydä jotain suuhunpantavaa, Yhdistysten elintarvikemyynti: terveystarkastaja vastaa on juuri sinulle.


Saisinko lähettää sinulle muutaman kerran vuodessa sähköpostia? Kerron uutiskirjeessä tulossa olevista kursseista ja muusta kiinnostavasta. Uutiskirjeen voi tilata täällä.

Muistahan käydä Rahaa rattaisiin -sivusta Facebookissa!