sunnuntai 6. elokuuta 2017

Näin saat kävijät mainostamaan tapahtumaasi

Olin maakuntamatkallani saapunut suureen, erään yhdistyksen järjestämään yleisötapahtumaan nauttimaan ohjelmasta sekä tietysti letuista ja mansikkahillosta. Kun retken varsinainen tavoite oli saavutettu, ryhdyin tietysti etsimään paikkaa jossa voisin napata selfien. Mutta ei. Missään ei ollut valokuvausseinää, -kojua eikä edes tapahtuman mainosjulistetta jonka edessä olisi voinut napata kuvan. Viimein löysin vajan takaa käsin mustalla tussilla suurehkolle paperille kirjoitetun julisteen, jossa kerrottiin tapahtuman nimi, aika ja paikka. Nappasin selfieni sen edessä. Koska tapahtuma oli muuten mainio, jääköön myötätuntoa herättävä kuva yksityiseen kokoelmaani.

Jakob Owens, Unsplash

Jos sen sijaan tapahtumalla olisi ollut tarjota jotain, jonka edessä/vierellä/sylissä olisi saanut kiinnostavan kuvan, olisin jakanut sen keski-ikäisten somessa eli Facebookissa. Todennäköisesti useat muut kävijät olisivat jakaneet kuvan itselleen sopivissa sosiaalisen median kanavissa. Tämä kaikki olisi ollut ilmaista mainosta tapahtumalle. Monipäiväinen tapahtuma niittää ansaitun huomion tuomia lisäkävijöitä ja -tuloja heti, vuosittainen tapahtuma seuraavana vuonna.

Sillä mikä ihmisiä kiinnostaa? No tietysti oma ihana itse, minkä jälkeen hyvänä kakkosena tulevat tuttujen puuhat. Mikä tahansa tapahtuma muuttuu heti kiinnostavammaksi, jos nyksän eksä on paikalla. Tai lapsuuden kaveri, sukulaistäti tai se yksi tosi hauska tyyppi, jonka tapasin jatkoilla vuonna 2011.

Somekanavissa voi myös ostaa näkyvyyttä, mutta kävijöiden houkutteleminen kuvaamaan itseään ja kavereitaan on varmasti paljon edullisempaa. Tapoja luoda selfienottopaikkoja on varmasti loputtomasti. Tekemällä hakukoneessa haun sanoilla "selfie backdrop" löytää paljon ideoita, joita voi soveltaa omaan tapahtumaan. Ehkä teillä on jotain todella kuvauksellista, kuten mahtava retrotraktori keskellä kyläjuhlia? Yksinkertainen kyltti, jossa kehotetaan ottamaan kuva ja julkaisemaan se, voi rohkaista ottamaan kuvia ja tuoda paljon näkyvyyttä.

Vaikka en saanutkaan alussa kertomastani tapahtumasta julkaisukelpoista kuvaa, onneksi Liikennevirastoon voi tässä asiassa sentään luottaa ja pääsin matkallani ottamaan kuvan glamoröösissä kohteessa. (Kuvaa ottaessa pidin tietysti huolta siitä, että olin riittävällä etäisyydellä ajoradalta. Eikä liikennettäkään kyllä ollut, mitä nyt yksi peura jolkotti tiellä.) Suosittelen Iivantiiraa matkakohteeksi kaikille, jotka huomaavat valittavansa nykyajan kaupallisesta hapatuksesta. Siellä ei kukaan yritä myydä sinulle mitään.





Saisinko lähettää sinulle muutaman kerran vuodessa sähköpostia? Kerron uutiskirjeessä tulossa olevista kursseista ja muusta kiinnostavasta. Uutiskirjeen voi tilata täällä.

Muistahan käydä Rahaa rattaisiin -sivusta Facebookissa!