sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Hankehakemus vs. mainos

Joskus erilaisten tilaisuuksien mainos- tai ilmoitustekstejä lukiessa tuntuu ikävästi siltä, että asian järjestämiseen saadun hankerahoituksen hakemusteksti on kopioitu sellaisenaan uuteen käyttöön. Vaikka olen saarnannut asiasta jo jonkin aikaa, nalkutukseni on jäänyt huutavan ääneksi lähiöstä. Jos yhdistyksestä löytyy tarpeeksi kirjallista lahjakkuutta tarkan, yksityiskohtaisen ja oman alan sanastoa viljelevän hakemustekstin tuottamiseen, löytyy sitä varmaan myös kansantajuisemman tekstin kirjoittamiseen?


Näitä portaita pitkin noustaan Hoimelaan, jos sattuu saapumaan vesitse Päijänteeltä. Autolla ja bussillakin kyllä pääsee.


Hankehakemus kirjoitetaan lähtökohtaisesti arvioijille, joille hankkeen toimiala on tuttu. He käyttävät alalla yleisiä sanoja ja sanontoja, heillä on todennäköisesti korkea koulutus ja paljon kokemusta. Jos hankkeen kohderyhmä on nimenomaan alan asiantuntijat, silloin hakemuksesta voikin hyvillä mielin kopioida pidempiäkin tekstinpätkiä. Jos kuitenkin kohderyhmänä on vaikkapa niin sanottu suuri yleisö, kannattaa hankkia kokonainen kerä rautalankaa ja väännellä sitä niin  kauan että viesti menee perille. Testiyleisöksi voi pyytää vaikka isosedän Iivantiirasta tai muun täysin toisissa ympyröissä pyörivän tutun.

Taloudellisesta näkökulmasta tämä on tietysti erityisen tärkeää silloin, kun hankkeessa on tarkoitus myydä jotain: pääsylippuja, kurssipaikkoja tai jotain muuta. Tällöin kohderyhmänä ovat useimmiten ihmiset, jotka edustavat vain itseään ja ehkä myös perhettään tai kavereitaan. Hakemusten lukijat lukevat hakemuksia työkseen tai vapaaehtoistyöntekijöinä ja edustavat rahoitusta jakavaa organisaatiota. Tällöin hankkeita mietitään täysin eri näkökulmasta kuin yksityisten ihmisten miettiessä mihin käyttäisivät aikaansa ja rahaansa. 


Kurssilla pääsee kokeilemaan monenlaisia välineitä.



Hain ja sainkin muutama vuosi sitten mainion sarjakuvataiteilija ja -opettaja Solja Järvenpään kanssa Suomen kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahastosta rahoitusta hankkeelle, jossa kehitettiin sarjakuvakurssista matkailutuotetta - siis toisin sanoen kurssia, joka olisi helposti ostettavissa. "Tarkoituksena on kehittää kurssista maaseutuolosuhteissa toteutettava kulttuurimatkailutuote, joka pohjaa vahvaan sarjakuvaosaamiseen ja päijät-hämäläiseen vieraanvaraisuuden perinteeseen", kirjoitin hakemuksessa. Juuri tätä sitten rahoitusta saatuamme teimmekin. Uskoin kuitenkin, ettei kurssin mahdollisia osallistujia sinänsä kiinnosta ostaa matkailutuotetta. Heitä kiinnosti tulla kurssille, jossa opetettiin sarjakuvan, tässä tapauksessa omaelämäkerrallisen sarjakuvan, tekemistä ja täysihoito notkuvine pöytineen mahdollisti kurssin aiheeseen keskittymiseen.


Rahoituksen myöntäjän näkökulmasta oli tietysti tärkeää, että teemme työtä pitkäjänteisesti ja ammattimaisesti. Heitä kiinnostaa se, että tällaisia kursseja toteutetaan alueella jatkossakin. Kurssin osallistujille on kuitenkin tärkeintä se, että juuri he saavat viettää antoisan mutta samalla rentouttavan viikonlopun upeassa ympäristössä. Kun samassa hankkeessa kohderyhmänä ovat sekä hankeapurahan myöntäjät että ihmiset, jotka valmiin tuotteen lopulta ostavat, täytyy kirjoittaa kahta erilaista tekstiä. Sama pätee silloinkin, kun hankkeessa valmistetaan jotain, mitä ei myydä, vaikkapa maksuttomia tapahtumia. Osallistujat tulevat paikalle, jos tapahtuma kiinnostaa heitä: tapahtuman rahoittajia voi kiinnostaa jokin aivan muu kuin hyvä meininki.


Kurssihankkeemme onnistui, sillä Muistot sarjakuvaksi -kurssi järjestetään tänäkin vuonna 16.-18.6.. Kurssilla ei haittaa vaikka pitäisit kynää kädessäsi vain ostoslistaa kirjoittaessasi, sillä sarjakuvia voi tehdä vaikka tikku-ukkoja piirtäen. Sitä paitsi tekemällä oppii, myös piirtämään. Olet lämpimästi tervetullut mukaan!






Luonnoskirja tallettaa kurssin antimet kotiin vietäviksi.

Tämä postaus oli kaupallinen yhteistyö itseni kanssa: kyseessä on Soljan ja minun yhteinen projekti. Lisätietoja löytyy kurssin Facebook-sivuilta tai sähköpostilla solja@hoimela.com. Tervetuloa!

Voit myös tilata uutiskirjeen, jossa kerromme tulevista sarjakuvakursseista. Tilaa uutiskirje tästä!