sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Yhdistyksen nettikauppa: verottaja vastaa

Voiko yhdistys ylläpitää nettikauppaa yhtenä varainhankinnan muotonaan? Voiko nettikauppa missään olosuhteissa olla yhdistyksen verovapaata varainhankintaa vai pidetäänkö sitä aina veronalaisena elinkeinotoimintana? Jotta asia tulisi mahdollisimman selväksi, soitin tuloverotuksen johtavalle asiantuntijalle (ma) Anni Kinaselle Savo-Karjalan yritysverotoimistoon  ja kysyin asiaa. Kovin sitovia kannanottoja verottaja ei pysty etukäteen antamaan, koska yhdistyksen verovapaan varainhankinnan ja veronalaisen elinkeinotoiminnan raja määritellään tapaus kerrallaan. Joitain seikkoja kannattaa kuitenkin ottaa nettikauppaa suunnitellessa huomioon. Yleishyödyllisten yhteisöjen vero-ohjeeseen on tietysti syytä tutustua huolella.

Kilpailutilanne vaikuttaa

Myyttekö jotain, mitä muutkin myyvät eli toimitteko kilpailutilanteessa? Jos myytte tavanomaisia kulutustavaroita, vaikkapa T-paitoja, ette ole ainoita, vaan niin myyvät myös kaupalliset toimijatkin. Logollanne varustettu upea vaate kisaa siis samoista asiakkaista tarjousmarketin tekstiilien ja tavaratalojen muotivermeitten kanssa. T-paita on T-paita, vaikka siinä olisikin yhdistyksen logo ja tuotot menisivät hyvään tarkoitukseen. Todennäköisesti myös torilla huumoripaitoja myyvän kauppiaan mielestä hänen tulonsa menevät hyvää tarkoitukseen eli suomalaisen pienyrittäjän hyvinvointiin. Yhdistys ei siis voi harjoittaa samaa toimintaa maksamatta siitä veroja.

Tässä piti olla kuva aktivistieläimestä, mutta maininta verottajasta jätti vain jäljet lumeen.

Tiedä mitä myyt

Tiettyjä tuotteita voi myydä varainhankintatarkoituksessa. Tällaisia ovat esimerkiksi addressit, kortit, viirit ja merkit. Tällaisia tuotteita ostetaan nimenomaan yhdistyksen tukemiseksi eikä niinkään tuotteen itsensä takia. Varainkeruutuotteista olen myös blogannut aiemmin. Erityisen laajamittaiseksi yltyvä addressi- tai viirikauppa voidaan tosin katsoa elinkeinotoiminnaksi, mutta näiden tuotteiden pienimuotoinen myynti on verovapaata varainhankintaa.

Euromääräisiä rajoja ei ole 

Toiminnan laajuus vaikuttaa siihen, katsotaanko se elinkeinotoiminnaksi. Euromääräisiä rajoja verottaja ei kuitenkaan pysty antamaan, ei suuntaan eikä toiseen. Ylihinnan maksaminen tuotteesta kertoo tosin usein siitä, että ostos on tehty toiminnan tukemiseksi ja on siten verovapaata varainhankintaa. Myös jatkuvuus vaikuttaa: onko kyseessä yksittäinen, satunnainen kampanja vai onko tuotemyynti netissä jatkuvaa? Määrittelyssä tarkastellaan useita eri seikkoja ja toiminnan laajuus euroissa mitattuna on vain yksi niistä.

Nettikauppa on kiinteä myyntipaikka

Eräs verottajan määrittelemistä elinkeinotoiminnan tunnusmerkeistä on toiminnan kohdistuminen laajaan tai rajoittamattomaan henkilöpiiriin. Nettikauppa on kiinteä myyntipaikka, jossa voivat asioida kaikki. Käytännössä nettikaupan saaminen yleisön tietoisuuteen on kovaa työtä, ja vielä vaikeampaa on saada kävijät tekemään ostopäätös. Mahdollisuus asiointiin on kuitenkin kenellä tahansa, vaikka kauppa olisikin käytännössä internetin syrjäisimmässä kairassa.

Voiko nettikauppa olla varainhankintaa?

Kyllä, ei ja ehkä. Koska verottaja tekee päätöksensä aina tapauskohtaisesti, on mahdotonta sanoa mitään nettikaupoista yleisesti. Koska nettikauppa lähtökohtaisesti kohdistuu "laajaan ja rajoittamattomaan henkilöpiiriin", mikä on yksi elinkeinotoiminnan tunnusmerkeistä. olisi yhdistyksen kannalta varminta pitää huolta siitä etteivät muut tunnusmerkit täyty.



Jos tapahtumavarainhankinta kiinnostaa, tervetuloa englanninkieliseen koulutukseeni Event Fundraising for Smart Non-Profits Tampereella 26.4.!

Jos käyt tykkäämässä Rahaa rattaisiin -sivusta Facebookissa, teet minut tosi iloiseksi. Kiitos!