torstai 29. syyskuuta 2016

In-kind-sponsorointi on oikeasti mahtavaa

Vaikka koirien potkukelkat voivat olla varainhankinnan kannalta varsin vaarallinen viritys, pääosin in-kind-sponsorointi on tuonut hankkeilleni pelkkää hyvää. Miten varmistat, että sponsorointi onnistuu?

Pyytävälle annetaan

Sponsoreiden antamista tuotteista tai palveluista on oikeasti hyötyä vain silloin, kun ne antavat enemmän kuin ottavat. Helpointa tämä on silloin, kun olet itse aktiivinen ja pyydät juuri sitä, mitä tarvitset. Projektia aloittaessa kannattaa miettiä, millaisia asioita tulee sen aikana tarvitsemaan ja pystyisikö niitä saamaan in-kind-sponsorointina. Mieti, mitä pystyt itse tarjoamaan sponsorille.

Tiettyjen alojen, esimerkiksi matkailualan, yritykset saavat huomattavan paljon sponsorointipyyntöjä. Olisihan mainiota saada erilaisten tapahtumien matkakulut sponsoroituina. Tosin juuri matkakuluihin on usein helpointa saada tukea julkisista lähteistä, mikä kannatta myöskin pitää mielessä pohtiessaan miten varainhankintaan käytetyn aikansa ja energiansa jakaa. Tämä ei missään nimessä tarkoita, ettei matkailualalta löytyisi sponsorointihalukkuutta. Mutta jos pystyt keksimään jonkun vähemmän ilmeisen alan, jonka tuotteita tai palveluita tarvitset, onnittelut, mahdollisuutesi onnistua kasvavat välittömästi. Nyt vain keksimään projektia, johon tarvitaan traktorin varaosia! (Tosin voi olla, että heitäkin pommitetaan jatkuvasti kampiakseleita kinuavilla viesteillä, en ole ikinä kokeillut.)

Laajenna horisonttiasi

Joskus yritykset saattavat tarjota jotain odottamatonta. Ehkä he haluavat näkyvyyttä uudelle tuotteelle, josta et itsekään vielä tiennyt. Ehkä heillä on hieno idea yhteistyöstä. Tai ehkä koirien potkukelkat eivät ole menneet kaupaksi ja jätehuolto maksaa. Jos tarjottu asia on jotain, mitä et pysty itse käyttämään, mieti olisiko sillä käyttöä vaikka kilpailupalkintona tai arpajaisvoittona? Tai vapaaehtoisille annettavana lahjana, joka pieneltä osaltaan näyttää kuinka tärkeitä he teille ovat? Muista kuitenkin elämän kylmät ja karut reunaehdot: jos asian käyttöön saaminen vie enemmän resursseja kuin tuottaa hyötyä, voit sanoa ei. Sinä ja fiksut kollegasi olette ainoita, jotka pystytte arvioimaan minkälainen yhteistyö kannattaa.

Vieraanvaraisuus on hieno asia. Sen harjoittaminen on paljon helpompaa, kun on karkkisponsori. Kiitos Laima!

Sponsorointi on yhteistyötä

"Kuinkas sanotaan", kyselee hyvä kasvattaja kasvatettavaltaan muutaman tuhatta kertaa, kunnes kiittämisen taito on opittu. Sponsori mahdollistaa upean hankkeesi, joten muista kiittää! Ihannetapauksessa olette yhdessä neuvotelleet siitä, millaista näkyvyyttä sponsori teiltä kaipaa. Varsinkaan sponsorointiin vielä melko tottumattomien yritysten suhteen näin ei aina kuitenkaan ole.

Logonäkyvyys on tietysti tärkeää, mutta on myös muita tapoja tehdä yhteistyötä. Esimerkiksi toinen toistensa postitusten jakaminen sosiaalisen median eri kanavissa on kohtuullisen helposti toteutettavissa ja voi tuoda kaivattua näkyvyyttä enemmän kuin logo julisteen reunassa. Mikäli järjestät kutsuvierastapahtumia, kutsu myös sponsorin edustaja. Kutsu on itsessään viesti ja huomionosoitus, vaikkei kutsuttava paikalle pääsisikään. Edelleenkin perinteisestä logonäkyvyydestä kannattaa myös pitää hyvää huolta ja varmistaa että logo on siellä, minne se on luvattu laittaa.

Saisinko lähettää sinulle muutaman kerran vuodessa sähköpostia? Kerron uutiskirjeessä tulossa olevista kursseista ja muusta kiinnostavasta. Uutiskirjeen voi tilata täällä.

Muistahan käydä Rahaa rattaisiin -sivusta Facebookissa!